Mogelijke beslissingen en documenten - Wat u mag verwachten - Waar en wanneer - Meer info over voorafgaande zorgplanning

Het Infopunt Levenseinde informeert burgers rond de mogelijke beslissingen bij het levenseinde. We luisteren naar hun verhalen en bezorgdheden en bekijken samen wat voor de mogelijke antwoorden zijn.

Het Infopunt ondersteunt ook artsen en hulpverleners. Enerzijds kunnen zij burgers en patiënten doorverwijzen voor informatie. Anderzijds verwijst het infopunt door naar de arts, onder meer voor het uitklaren van levenseindevragen en het documenteren van medische beslissingen.

Het Infopunt werkt met vast inloopmomenten, overleg op afspraak en gaat aan huis bij mensen die zich niet kunnen verplaatsen.

Mogelijke beslissingen en documenten

We maakten voor u een overzicht van de mogelijke beslissingen rondom het levenseinde. Ook alle documenten vindt u hier. Het zijn de documenten 'correcte voorafgaande wilsverklaringen' zoals opgemaakt door het Levenseinde Informatie Forum LEIF.

U vindt hier telkens het formulier en de handleiding. Indien u beiden naast elkaar legt, ziet u precies waar u wat moet invullen. U kan de formulieren ook in één verzorgde bundel verkrijgen wanneer u langskomt op één van de inloopmomenten van onze Infopunten Levenseinde.

Naast de documenten in het kader van voorafgaande wilsverklaringen, is er voor patiënten met uitzichtloos fysisch of psychisch lijden ten gevolge van ziekte of ongeval, de mogelijkheid tot een actueel verzoek om euthanasie. De vraag wordt gericht aan de behandelende arts - die de adviesprocedure zal doorlopen - en kan enkel worden gesteld door een wilsbekwame patiënt. U vindt hier een voorbeeld van zo'n actueel verzoek.

Onder de downloads in de titelbalk, vindt u deze documenten ook in het Frans.

Wat u mag verwachten

De medewerkers van het Infopunt Levenseinde

  • luisteren naar al uw vragen, naar uw verhaal en uw bezorgdheden,
  • geven informatie over mogelijke beslissingen bij het levenseinde,
  • geven informatie over wat u kan doen om uw wil te laten respecteren,
  • staan u bij in het neerschrijven van uw wensen,
  • helpen u de juiste weg te vinden indien u het gevoel hebt met uw wensen niet terecht te kunnen.

Dit gebeurt steeds tijdens een persoonlijk gesprek. Telefonische informatie is beperkt tot korte en specifieke antwoorden op specifieke vragen.

Alle gesprekken zijn vertrouwelijk en anoniem.

Waar en wanneer

  • In Oudenaarde kan u op vrijdag terecht tussen 10.00 en 12.00 u in onze kantoren in het Sociaal Huis, Meerspoort 30, tweede verdiep.

In samenwerking met de grote steden in onze regio organiseren we ook lokale Infopunten, waar we een maandelijks inloopmoment houden:

  • Zottegem: elke eerste donderdag van de maand tussen 9.30 en 11.30 u, Lokaal Dienstencentrum, ingang A. Gevaertlaan.
  • Ronse: elke eerste vrijdag van de maand tussen 9.30 en 11.30 u, Lokaal Dienstencentrum De Hoge Winde, Bredestraat 256.
  • Geraardsbergen: elke derde donderdag van de maand tussen 9.30 en 11.30 u, Sociaal Huis OCMW, Kattestraat 27.

U kan elk Infopunt Levenseinde steeds vrij binnenlopen, zonder afspraak.

Op feest- en brugdagen en in de maanden juli en augustus zijn alle infopunten gesloten. U kan tijdens de zomer wel een afspraak maken. Indien u zich écht niet kan verplaatsen, kunnen we ook bij u thuis langskomen.

Meer informatie over voorafgaande zorgplanning

Als u de filmpjes op onze homepagina nog niet bekeek,  bieden we u hier ons introductiefilmpje nog eens aan. Het gaat over het belang van voorafgaande zorgplanning en over de dienstverlening van ons palliatieve thuiszorgteam. U kan hier ook het LEIFplan downloaden.

 

Infopunt Levenseinde werkt samen met